Нормативно-правова база:
Наказ МОН України від 17.08.2021 № 914 "Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад і турнів з навчальних предметів у 2021/2022 н.р."
Наказ МОН України від 17.08.2021 № 913 "Про проведення Всеукраїнських учнівських Інернет-олімпіад у 2021/2022 навчальному році"
Наказ МОН України від 08.02.2021 № 146 "Про проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України"
Наказ МОН України від 11.11.2020 № 1398 "Про внесення змін до Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності"
Наказ МОН України від 06.04.2021 № 481 "Про затвердження Правил проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України"
Наказ МОН України від 15.02.2018 № 148 "Про затвердження графіка проведення IV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів на 2019-2023 роки"
Наказ МОНСМУ від 22.09.2011 № 1099 "Про затвердження Положення про Всеукраїнські учнівські олімпіади, турніри, конкурси з навчальних предметів, конкурси-захисти науково-дослідницьких робіт, олімпіади зі спеціальних дисциплін та конкурси фахової майстерності"
Обдарованість– це високий рівень здібностей людини, що дозволяє їй досягти особливих успіхів у певній галузі діяльності.
Розрізняють загальну і спеціальну обдарованість.
Загальна розумова обдарованість виявляється в оволодінні всіма видами діяльності, для успішного здійснення яких необхідні певні розумові якості.
Спеціальна обдарованість пов’язана з певними видами діяльності, в яких вона найбільше розвивається.
Розрізняють обдарованість:
соціальну – лідерську;
художню - музичну, образотворчу, сценічну;
психомоторну - спортивні здібності;
інтелектуальну – здатність аналізувати, мислити, зіставляти факти (серед інтелектуальних дітей є такі, які навчаються відмінно з 1-2 предметів і не встигають з інших);
академічну - надзвичайна здатність до навчання взагалі, стають відмінними спеціалістами;
творчу – нестандартне бачення світу й нешаблонне мислення (але такі діти часто не досягають поставленої мети і є невдахами. З дитинства вони всіх дратують. Важливо таку дитину побачити і допомогти їй).
Для виявлення обдарованості використовують різні методи: від найпростішого батьківського спостереження до спеціально розроблених стандартизованих тестових завдань.
Обдаровані діти наділені високим творчим потенціалом і високим рівнем розвитку здібностей. Здебільшого найважливішими характеристиками обдарованих дітей вважають:
- надзвичайно ранній вияв високої пізнавальної активності й допитливості;
- швидкість і точність виконання розумових операцій, що зумовлене стійкістю уваги та оперативною пам’яттю;
- сформованість навичок логічного мислення; багатство активного словника; швидкість і оригінальність вербальних (словесних) асоціацій;
- виражена установка на творче виконання завдань;
- розвиток логічного мислення й уяви;
- володіння основними компонентами уміння вчитися. Важливою характеристикою обдарованості є креативність — здатність до творчості. Згідно із психологічними дослідженнями основою обдарованості є закладений від народження творчий потенціал, який розвивається впродовж усього життя людини. Він не залежить безпосередньо від рівня розумових здібностей, оскільки діти з високим рівнем інтелектуального розвитку іноді володіють незначним творчим потенціалом.
Робота з обдарованими учнями ліцею
У ліцеї створено проєкт
«Система роботи з обдарованими учнями у початкових класах»
Мета проєкту: створення умов для виявлення, творчого розвитку та саморозвитку кожного учня, формування культури їх життєвого самовизначення, відчуття свого успіху, впевненості у власних творчих силах.
Цілі проєкту:
- вирішити проблему виявлення обдарованих учнів у початковій школі;
- сформувати у суб’єктів навчально-виховного процесу психолого-дидактичні та методичні знання та вміння відповідного рівня щодо роботи з обдарованими дітьми;
- розробити стратегію та практику роботи гімназії в напрямку навчання обдарованих учнів;
- створити оптимальні умови для науково-дослідницької та експериментальної діяльності обдарованих учнів;
- створити матеріально-технічне та навчальне-методичне забезпечення для реалізації проекту «Система роботи з обдарованими учнями у початкових класах».
Завдання проєкту «Система роботи з обдарованими учнями у початкових класах»:
- удосконалення науково-методичної бази для виявлення, навчання та подальшої професійної орієнтації обдарованих учнів;
- створення умов для раціонального розвитку особистості, реалізація її потенціалу; саморозкриття обдарованих дітей; допомога учням у самовираженні;
- формування творчих здібностей школярів у початковій школі;
- створення психолого-педагогічної системи сприяння розвитку здібностей учнів;
- упровадження інноваційних педагогічних технологій з метою виявленння та розвитку обдарованості учнів; задоволення потреб учнів у новій інформації;
- комунікативна адаптація обдарованих дітей; самопрезентація у взаєминах із людьми;
- активізація творчого потенціалу вчителів.
Зміст проєкту: визначає й закладає основу для всебічного розвитку, формування компетентностей, виховання творчої обдарованої особистості. Проект передбачає комплекс організаційно-педагогічних і науково- методичних заходів, спрямованих на розвиток здібних, обдарованих і талановитих учнів, здатних до самовизначення та самовдосконалення.
Система роботи з обдарованими
учнями ліцею
Термін | Зміст | Дата | Відповідальні | Відмітка про виконання |
І. Система роботи ліцею щодо виявлення обдарованих та здібних дітей: | · проведення психодіагностичних та моніторингових досліджень під час конкурсного відбору до ліцею; · організація та проведення: - анкетування; - тренінгів з творчої психотехніки; - інтелектуальних ігор; - дебатів; - гімназійні олімпіади, творчі конкурси; - інтелектуальні турніри (в паралелях) · продовжити формування інформаційного банку даних на обдарованих дітей; · аналіз участі учнів гімназії в міжнародних конкурсах; навчання за кордоном; · аналіз результатів вступу випускників гімназії до ВНЗ; · впровадження освітнього рейтингу учня на рівні класу, паралелі, гімназії. | травень-червень щорічно вересень-жовтень протягом н.р. протягом н.р. вересень листопад вересень вересень жовтень | Батукова Л.А. Балова Г.А. | |
Створення умов для розвитку творчого потенціалу кожного учня | · раціональне використання годин варіативної частини навчального плану; · програмно-методичне та кадрове забезпечення виконання варіативної складової робочих навчальних планів; · ефективне використання наявної навчально-матеріальної бази, використання мережі “Інтернет”, участь у вітчизняних та міжнародних Інтернет-проектах; ввести новий комп’ютерний спецкурс “Робота в Інтернеті”; · впровадження інноваційних технологій навчання та сучасних педагогічних концепцій (Розвитку критичного мислення у навчанні різних предметів. Програма “Крок за кроком”. Створення ситуації успіху (А.С. Бєлкін). Технології інтенсифікації. Проблемне навчання. Ігрові технології. Технології рівневої диференціації. Технології індивідуалізації навчання. Комп’ютерні технології навчання. Технологія раннього й інтенсивного навчання грамоти (М.О. Зайцев). Технологія продуктивного навчання. Система розвивального навчання. · Використання ефективного педагогічного досвіду вчителів гімназії: Мурсєєвої І.Т., Когут В.І., Ядової М.А., Солнцевої Х.В., Братійчук Т.М., Медвєдєвої Н.В. (англійська мова), Мундур В.Б. (українська мова), Новожилової М.О. (початкові класи); · апробація нових програм, створення авторських підручників; · продовження спільної діяльності з ВНЗ у системі МАНУ, профільній підготовці учнів, створення університетських кафедр ліцею. | протягом н.р. протягом н.р. протягом н.р. протягом н.р. протягом н.р. протягом н.р. | Нащанська О.А.. Синельникова В.В. Керівники ШМО Балова Г.А. Балова Г.А. Балова Г.А. | |
Діяльність МАНУ в ліцеї. Залучення учнів до роботи у секціях, забезпечення наукового керівництва | Декади наук (за планом) Свято талантів | вересень-травень за планом | Балова Г.А., керівники ШМО | |
Педагогічна підтримка обдарованих дітей | · організація наставництва; · формування проблемних груп за потребами дітей; · практичне розв’язання індивідуальних проблем учнів; · розробка індивідуальних планів і програм навчання | вересень жовтень постійно вересень-жовтень | Балова Г.А. Батукова Л.А. | |
Стимулювання учасників навчально-виховного процесу | · адресна підтримка обдарованих учнів; · публікація кращих учнівських робіт у виданнях; · організація відряджень кращих учителів, учнів з високим рейтингом для налагодження творчих зв’язків з іншими школами області, республіки, зарубіжних країн; · нагородження стипендіями. | Постійно протягом н.р. протягом н.р. травень | Рада гімназії Балова Г.А. Зуб О.М. рада гімназії |
Очікувані результати: