Духовна скарбниця навчального закладу
Бібліотека Маріїнської гімназії була створена паралельно із заснуванням самої гімназії в 1871 році.
Фонд бібліотеки складався, в основному, з підручників, книг духовного читання, книг суто програмних та класичної літератури. Світської літератури не спостерігалось. Фонд навчальної та художньої літератури складався переважно з книг російською мовою, а також книг, написаних іноземними мовами, що вивчалися у гімназії - латиною, французькою та німецькою. Посада бібліотекара за штатним розкладом не передбачалася, цією роботою займалася лише одна з наглядачок за додаткову платню.
Після 1923 року від бібліотеки залишився жалюгідний мізер літератури як духовної, так і художньої. Далі навчання ведеться українською мовою. Змінюється фонд підручників, змінюється профіль гімназії – вона стає школою.
У роки окупації, з 1941 по 1943 роки, бібліотека була майже цілком знищена (у приміщенні школи були розташовані майстерні з ремонту зброї, а потім – німецький шпиталь). Після відкриття школи із закінченням окупації 13 січня 1944 р. відкрилася й бібліотека, саме з цією датою почалася інвентарна книга, куди з №1 до №1417 були занесені як підручники, так і художня література. Занесені до інвентарної книги №1 книги датуються з 1903 до 1943 року видання.
Найстаріші видання, які зберігаються у бібліотеці це
Бібліотека сьогодні...
На сьогоднішній день бібліотека Харківської гімназії №6 "Маріїнська гімназія" розташована на першому поверсі, в окремій ізольованій кімнаті площею 100 кв.м. Найголовніша цінність і найдорожчий скарб її – це книги. Загляньте на перерві чи після уроків у бібліотеку гімназії. Допитливі оченята читачів шукають для себе щось нове, не знане раніше. І на допомогу їм приходить довідкова література. Це незвичайний фонд бібліотеки. Його примірники розташовані зручно, як кажуть, «під рукою». Не гаючи часу, застосовуємо на практиці знання, одержані на бібліотечних уроках і швиденько знаходимо потрібну інформацію в словнику, довіднику чи в енциклопедії.
Невичерпним джерелом інформації для читачів слугує фонд періодичних видань. За п’ять років зберігаються в бібліотеці освітянські видання. До бібліотеки надходять періодичні видання – всього 10 назв. Серед них газет – 2, журналів – 8.
Є в нашій бібліотеці фонд нетрадиційних документів. Це найновіший фонд бібліотеки, який використовується за допомогою сучасної техніки. До нетрадиційних носіїв інформації належать аудіокасети до книг і підручників, дискети, диски та відеокасети. Маю надію, що цей фонд буде і надалі поповнюватися, але інтерес читачів до книги збережеться.
Неоціненна роль у самоосвіті, в безперервному підвищенні знань належить книзі. Одним з найважливіших завдань, яке стоїть перед навчальним закладом, є прищеплення гімназистам навичок бібліотечно-бібліографічної грамотності. Особливо важливо прищеплювати учням навички користування довідковою літературою. Всі наші вчителі-предметники активно сприяють формуванню цих навичок: завдання з будь-якого предмета продумують так, щоб учні змушені були звертатися до словників, довідників чи енциклопедій. Інтерес до довідкової та науково-популярної літератури формують такі форми позакласної роботи, як олімпіади, участь у МАН, тематичні вечори тощо. Велике значення приділяється бібліотечним урокам. Найголовніше завдання кожного бібліотечного уроку – прищеплювати дітям любов до книги, бережливе ставлення до неї. Кожне заняття грунтується на вихованні у дітей дружніх стосунків з книгою. Як приємно після таких уроків спостерігати за читачами у бібліотеці, які впевнено відкривають найтовстіший том енциклопедії і швидко знаходять потрібну інформацію, можуть дати консультацію молодшим читачам і допомогти підібрати книгу, використовуючи бібліографічні дані. Наші читачі можуть правильно складати список використаної літератури у своїх творчих чи наукових роботах. Успіх роботи з питань прищеплення учням бібліотечно-бібліографічної грамотності залежить від тісного контакту вчителя і бібліотекаря, єдиного планування роботи з книгою, виховання загальної культури.
Робота бібліотекаря в гімназії – це комплексна щоденна праця, спрямована на виконання таких основних завдань:
• реформування бібліотеки в бібліотечно-інформаційний центр;
• модернізація змісту, форми і методів пропаганди книжкового фонду, основу якого складає українська книга;
• виховання творчого читача, який вільно користується бібліотекою, її послугами, книгою;
• формування у читачів інформаційної культури;
• забезпечення росту професійної компетентності педагогічних кадрів Харківської гімназії №6 "Маріїнської гімназії", забезпечення літературою їх професійних та культурних потреб.
Бібліотека працює за планом роботи бібліотеки, який складається кожного року і затверджується на педагогічній раді.
В умовах сьогодення організація - освітньго процесу спрямована на виховання учня – суб’єкта культури і власної життєтворчості.
Шкільна бібліотека є складовою частиною освітнього процесу і відіграє важливу роль у досягненні освітньої мети і завдань.
Бібліотека Харківської гімназії №6 – світле приміщення, яке облаштоване сучасними меблями. Бібліотека забезпечена комп’ютером, принтером, телевізором, ДВД-плеєром, проектором та екраном. Затишку та створення умов для відпочинку служать акваріум та зелені рослини.
Відомості про відзнаки
Почесна грамота за високий рівень професійної майстерності управління освіти Дзержинської районної в місті Харкові ради – 2004 р.
Грамота за ІІІ місце в ІІ районному етапі Всеукраїнської акції «Живи, книго!» - 2007 р.
Грамота за багаторічну сумлінну працю управління освіти Дзержинської районної в місті Харкові ради – 2009 р.
Грамота за І місце в ІІ районному етапі Всеукраїнської акції «Живи, книго!» - 2009 р.
Диплом лауреата обласного етапу Всеукраїнської акції «Живи,книго!»-2009 р.
Грамота за багаторічну сумлінну і плідну працю та з нагоди Всеукраїнського дня бібліотек Дзержинської районної в місті Харкові ради – 2009 р.
Грамота Головного управління освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації – 2011 р.
Грамота за ІІ місце в ІІ (районному) етапі Всеукраїнської акції "Живи, книго!" управління освіти адміністрації Дзержинського району Харківської міської ради - 2011 р.
Подяка за багаторічну сумлінну і плідну працю управління освіти Дзержинської районної в м. Харкові ради - 2011 р.
Почесна грамота за сумлінну працю Департаменту освіти Харківської міської ради - 2012 р.
Диплом І ступеня (районний етап) ХХ Харківської обласної виставки-презентації педагогічних ідей і технологій - 2013 р.
Грамота за багаторічну сумлінну і плідну працю Управління освіти адміністрації Дзержинського району Харківської міської ради - 2014 р.
Диплом І ступеня (районний етап) ХХІІ Харківської обласної виставки-презентації педагогічних ідей та технологій - 2015 р.
Диплом ІІ ступеня ХХІІ обласної виставки-презентації педагогічних ідей та технологій - 2015 р.
Благодарность за добросовестный и плодотворный труд Харьковского городского головы - 2016 р.
Грамота за І місце в І (районному) етапі Всеукраїнського конкурсу "Шкільна бібліотека" в номінації "Читання та діти: діапазон бібліотечних ідей і можливостей" - 2017 р.
Диплом переможця обласного етапу Всеукраїнського конкурсу "Шкільна бібліотека - 2017" у номінації "Читання і діти: діапазон бібліотечних ідей і можливостей" - 2017 р.
Грамота за сумлінну і плідну працю Управління освіти адміністрації Шевченківського району Харківської міської ради - 2018р.
Подяка Харківського міського голови - 2021р.
Грамота Шевченківської районної організації профспілки працівників освіти і науки України міста Харкова - 2021 р.