ГЛИБИННИЙ ЗМІСТ САМОЇ НАЗВИ "ПОЧАТКОВА ШКОЛА", "ШКОЛА І СТУПЕНЯ" ЗУМОВЛЮЄ ОСОБЛИВУ РОЛЬ ЦІЄЇ ЛАНКИ ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПЕДАГОГІВ ЗА ЯКІСТЬ ЇЇ РЕЗУЛЬТАТІВ.
Робота методичного об’єднання вчителів початкових класів у 2023/2024 навчальному році була направлена на виконання Закону “Про освіту”, постанови Кабінету Міністрів «Про затвердження Державного стандарту початкової освіти» та «Про Концепцію Нової української школи».
Педагогічний колектив ліцею працював над методичною темою: «Формування компетентної особистості шляхом реалізації діяльнісного підходу та використання інноваційних освітніх технологій».
Педагогічна проблема: «Система роботи ліцею з розвитку творчої особистості».
Виховна проблема: «Забезпечення особистісного розвитку кожного вихованця, формування ціннісних орієнтацій учнів як підґрунтя їхньої позитивної соціалізації».
Тема ліцею неодноразово опрацьовувалась на тематичних педагогічних радах, засіданнях методичних об’єднань закладу.
Проблема, над якою працювали вчителі школи І ступеня у 2023/2024 н.р.: «Впровадження сучасних методик і технологій розвиваючого навчання та виховання учнів початкової школи, формування освіченої, творчої, розвиненої особистості в умовах Нової української школи».
За змістом методична робота методичного об’єднання вчителів початкової школи була спрямована на розширення та поглиблення знань учителів з питань методики та психології роботи в умовах Нової української школи, успішної соціалізації здобувачів освіти, розвитку творчої особистості. Протягом навчального року проводилась різнорівнева методична робота, яка поєднувала в собі колективні, групові та індивідуальні форми, а також обмін досвідом між колективами вчителів шкіл району, міста та інших регіонів України, забезпечувалася педагогічна практика студентів Харківського державного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди.
Основне призначення методичної роботи об’єднання вчителів початкових класів полягає у створенні злагодженої системи роботи над єдиною методичною темою (проблемою) ліцею із врахуванням особливостей кожного вчителя, загальних тенденцій розвитку суспільства, інновацій в освіті та нормативних документів, в навчанні вчителів нового змісту, сучасних технологій і сприяння їх упровадженню в педагогічну практику. Концептуальною основою методичного супроводу педагогічного працівника є інтерес кожного вчителя, який виявляється на основі особистого професійного запиту.
Методична робота у початковій школі ліцею базується на впровадженні інноваційної діяльності в освітній процес.
Постійно поповнюється банк інноваційних технологій методичного об’єднання вчителів школи І ступеня. Учителі початкових класів упроваджують інноваційні технології та активні методи навчання в роботі, зокрема з обдарованими учнями.
З 2002 року на уроках математики використовується розвивальна програма «Росток». Програма дозволяє розвивати у дітей комунікативні здібності, формувати вміння діяльного підходу до вивчення предмету математики, глибоко і міцно засвоювати матеріал, розвиває самостійність учнів та логічне мислення. Учителі початкових класів постійно підвищують рівень самоосвіти за цією програмою, навчаючись на курсах підвищення кваліфікації.
Із 2018 року в ліцеї впроваджується Концепція Нової української школи, яка має на меті створити освітній заклад, у якому «буде приємно навчатись», який «виховає інноватора та громадянина, що вміє ухвалювати відповідальні рішення»
Педагогічний колектив працює в напрямку здобуття учнями ключових компетентностей, передбачених Концепцією:
· Спілкування державною мовою
· Спілкування іноземними мовами
· Математична компетентність
· Основні компетентності у природничих науках і технологіях
· Інформаційно-цифрова компетентність
· Уміння вчитися впродовж життя
· Ініціативність і підприємливість
· Соціальна та громадянська компетентності, пов'язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей
· Обізнаність та самовираження у сфері культури
· Екологічна грамотність
Для реалізації Концепції педагогічний колектив ліцею працював над створенням відповідного освітнього простору з осередками для освітньо-пізнавальної діяльності, для гри, художньо-творчої діяльності, для відпочинку тощо.
Методичне об’єднання вчителів початкових класів об’єднує 8 учителів і 1 вихователя групи продовженого дня.
Із них учителів, які мають вищу категорію та педагогічне звання «Вчитель - методист» – 1, «Старший вчитель» – 1, учителів вищої категорії – 3, учителів ІІ категорії – 1, молодих спеціалістів – 2, вихователь першої категорії – 1. Усі вчителі мають вищу фахову освіту.
Аналіз складу методичного об’єднання вчителів початкових класів дозволяє зробити висновок, що на кафедрі вцілому працюють учителі з високим педагогічним досвідом та творчим потенціалом.
Багато уваги приділяється підвищенню професійного рівня вчителів та розвитку їх компетентності. Інформація про участь учителів початкових класів в заходах за межами району, області тощо наведена у таблиці 1.
МЕТОДИЧНА РОБОТА ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ У 2023-2024 н.р.
№ | Захід | ПІБ учасника | Результат |
Міжнародний рівень | |||
1. | Міжнародна педагогічна онлайн-конференція “Навчання під час війни. Як не допустити освітньої катастрофи”, секція початкової школи | Астаніна І.А., Свинаренко О.М. | Сертифікати |
Всеукраїнський рівень | |||
2. | Науково-практичні конференції: - Всеукраїнська онлайн конференція з підвищенням кваліфікації від ПНЗ “Київський Інститут післядипломної педагогічної освіти”на тему “Використання гумористичних засобів та прийомів в урочній та позаурочній діяльності для допомоги школярам у період воєнного лихоліття” (14.01.2024 року); - «Наступність у навчанні математики в умовах реформи загальної середньої освіти: реалії та перспективи»; - «Створення безпечного, відкритого та інклюзивного середовища в закладах освіти» | Кривенко Ю.О. Свинаренко О.М. | Сертифікати |
3. | Вебінари: - «Сучасний інструментарій подолання освітніх втрат: досвід і можливості. Секція початкової школи» (29-30.08.2023) -«Методичний четвер. Математика 1-4 клас. Я досліджую світ. Українська мова» (19.10.2023); - “Цифрова педагогіка та освітня платформа ІЗЗІ” від ТОВ “Ранок”за напрямом “Цифровізація суспільства та освіти” (25.01.2024); - «Методичний день для вчителів початкових класів» від вид-ва “Ранок” (14.09.2023, 11.01.2024) 1. Реалізація діяльнісного підходу на уроках ЯДС у початкових класах. 2) Крокуємо сторінками підручника. ЯДС. Цікаві дослідження з платформою ІЗЗІ. "Як зберегти воду". 3) Застосування інтелектуальних карт на уроках української мови. 4) Вправляння із розв'язанням складених рівнянь із поясненням (4 клас). 5) Методичні акценти до уроків математики II семестру в 2 класі НУШ». | Вакуленко О.Д. Вакуленко О.Д., Астаніна І. А. Кривенко Ю.О. Астаніна І.А., Вакуленко О.Д. | Сертифікати |
4. | Онлайн-курси підвищення кваліфікації: - Всеукраїнські навчальні курси “Система навчання “Росток”: теорія, методика, практика” від освітньої технології “Росток”, ТОВ “Академія інноваційного розвитку освіти” та ДНУ “Інститут модернізації змісту освіти” (13-16 червня 2023 року); - “Спільно до навчання: ефективна та безпечна освіта під час війни” від ГС “Освіторія” (24.08.2023); - “Креативні уроки в початковій школі” від ГС “Освіторія” (08.09.2023); - “Реальне навчання” від ГС “Освіторія” (03.01.2024); - “Школа стійкості”, “Сміливі навчати” від студії онлайн-освіти EdEra; “Цифровий учитель” від т-ва “Едюкейшнал Ера” (24.01.2024); - “Робота вчителів початкових класів з дітьми з особливими освітніми потребами” від ТОВ EdEra; - “Інтелектуальний і особистісний розвиток учнів початкової школи через медіаігри. Розвиток комунікативних та творчих здібностей дітей” від ГО “РУХ ОСВІТА”; - «Практичні поради та дієві інструменти для роботи вчителя початкової школи. НУШ»; - «Підвищення кваліфікації педагогічних працівників: нові вимоги і можливості»; - «Жінки та чоловіки: гендер для всіх»; - «Я знаю гендер», «Менеджмент» (на платформі Prometheus); - «Опануємо змішане навчання» (онлайн-освіта EdEra); - «Школа для всіх» (онлайн-освіта EdEra); - «Система розвивального навчання ДРіМ (В.В. Давидова, В. В. Рєпкіна, С. Д. Максименка та ін.) 4 клас 1 семестр» (04.-08.09.2023); - «Система розвивального навчання ДРіМ (В.В. Давидова, В. В. Рєпкіна, С. Д. Максименка та ін.) 4 клас ІІ семестр» (18.-22.12.2023); - “Наздоженемо: курс про подолання освітніх втрат у початковій школі” (28.03.2024); - Програма тренінгів від КВНЗ “ХАНО” за темою “Діяльнісний підхід у початковій школі в реаліях сьогодення” (19-20.02.2024) | Кривенко Ю.О. Болдовська Ю.Р. Кривенко Ю.О. Лісовенко Г.В., Масленко О.В., Болдовська Ю.Р. Лісовенко Г.В. Масленко О.В. Свинаренко О.М. Болдовська Ю.Р. Вакуленко О.Д. Усі вчителі початкової школи | Сертифікати |
5. | Всеукраїнський науково-практичний онлайн-семінар «Лідерство обдарованості особистості: формування і розвиток» | Лісовенко Г.В., Кашкіна Т.П. | Сертифікати |
6. | Літня школа молодого науковця 3.0 Ради молодих учених при Міністерстві освіти і науки України (21.07-03.08.2023 року) | Кривенко Ю.О. | Сертифікат |
7. | -Освітній серіал “Обережно! Кібершахраї!” (21.09.2023); -Освітній серіал “Кіберняні” (20.10.2023) | Усі вчителі ліцею | Сертифікати |
8. | Участь у KPMG Global Cyber Day 2023 (заходи з кібербезпеки) | Учні та класні керівники 1-11 класів | Сертифікати |
9. | Навчання з мінно-вибухової безпеки, в межах проєкту «Спільно. Точки зустрічі», який реалізувався ГО «Фонд «Професійний розвиток Харкова» за підтримки ЮНІСЕФ у партнерстві з Мінмолоді та спорту України | Учні та класні керівники 1-11 класів | Фотозвіт |
10. | Всеукраїнська олімпіада “Всесвіт знань - 2024” | Лісовенко Г.В., Осадча А.С. | Сертифікати за підготовку до інтелектуа льних змагань |
Міський рівень | |||
11. | Обласний фестиваль “добрих практик” освітян Харківщини “Майстри педагогічної справи презентують-2024” від КВНЗ “ХАНО” у номінації “Початкова освіта” за темою: «Педагогічні ідеї подолання освітніх втрат і розривів» | Кривенко Ю.О. | Публікація досвіду роботи |
Районний рівень | |||
12. | Члени журі ІІ етапу Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика | Кривенко Ю.О. | Наказ по району |
Учителями початкових класів у 2023/2024 н.р. були проведені відкриті уроки (таблиця 2).
Таблиця 2
№ з/п | Форма колективної роботи | ПІБ вчителя | Кваліфікаційна категорія, педагогічне звання |
1 | Засідання ШМО вчителів початкових класів "Формування громадянськості молодших школярів" | Вакуленко О.Д. | Вища |
2 | Круглий стіл (з обміну досвідом) «Результативність роботи в умовах НУШ: труднощі учасників освітнього процесу і шляхи їх вирішення» (дистанційно) | Астаніна І.А., Шилова А.Г. | Вища, старший вчитель Вища |
4 | Тренінг-квест з тімбілдінгу «7 педагогічних чудес світу» | Кривенко Ю.О. | І категорія |
5 | Мовно-літературна галузь. Відкритий урок. Тема «Засоби спілкування: слова, дії, жести» | Лісовенко Г.В. | Вища |
6 | Панорама творчих відеоуроків | Вакуленко О.Д. Шилова А.Г. Кривенко Ю.О. Свинаренко О.М. Масленко О.В. | Вища Вища І категорія Вища Спеціаліст |
Система роботи вчителів школи І ступеня ліцею з обдарованими учнями базується на розкритті талантів кожної дитини. Мета цієї роботи – пошук обдарованих дітей, створення оптимальних умов для розвитку особистості.
У 2023-2024 н.р. активною була участь учнів початкової школи в академічних конкурсах, змаганнях. Диплом з відзнакою отримала за участь у Міжнародній онлайн олімпіаді в Школі усного рахунку Сорбан П’янова Паула, учениця 2-А класу (учитель Осадча А.С.); відмінні результати в Міжнародному математичному конкурсі “Кенгуру-2024” мають Мачіхін Валентин, 4-Б кл. (учитель Вакуленко О.Д.) та Каліберда Марк, 2-Б кл. (учитель Астаніна І.А.); переможницею Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика (ІІ етап) стала Безпалова Софія, учениця 3А класу, яка посіла ІІІ місце (учитель Лісовенко Г.В.). Учні 2-3 класів були активними учасниками Всеукраїнської олімпіади “Всесвіт знань - 2024” - маємо такі здобутки (таблиця № 3).
№ | Прізвище, ім’я учасника | Клас | Місце | Учитель, який підготував до олімпіади |
1. | Меліхов Ельдар | 2-А | І | Осадча А.С. |
2. | Прушинскайтє Сандра | 2-А | І | Осадча А.С. |
3. | Сєкін Данило | 2-А | І | Осадча А.С. |
4. | Степаненко Олександра | 3-А | І | Лісовенко Г.В. |
5. | Прушинскас Давид | 2-А | ІІ | Осадча А.С. |
6. | Сиза Євгенія | 2-А | ІІ | Осадча А.С. |
7. | Мельниченко Уляна | 3-А | ІІ | Лісовенко Г.В. |
8. | Ші Кіра | 2-А | ІІІ | Осадча А.С. |
Зазначені заходи проведені на високому методичному рівні.
За результатами аналізу роботи методичного об’єднання визначені наступні завдання методичного об’єднання вчителів початкових класів на 2024/2025 навчальний рік:
1. Спрямувати роботу методичного об’єднання вчителів початкових класів на системну роботу з опрацювання, вивчення та застосування на практиці нормативних документів у галузі освіти;
2. В основу роботи МО вчителів початкових класів покласти компетентнісний, особистісно зорієнтований, адаптивний підхід до кожного вчителя.
3. Роботу МО направити на створення умов для задоволення професійного інтересу вчителів , формування професійного інтересу, запитів та їх задоволення;
4. Для вирішення завдань впровадження Концепції НУШ широко використовувати створення динамічних груп, творчих лабораторій, індивідуальних майстерень тощо;
5. Діагностичну діяльність у роботі МО направити на задоволення професійних інтересів і запитів вчителів початкових класів з метою задоволення професійного інтересу для удосконалення власної педагогічної практики;
6. Вивчати методичну літературу на засіданнях методичного об’єднання та систематизувати її. Впроваджувати сучасні методики та інформаційні технології, застосовувати медіаосвіту та інформаційно – комунікативні технології з метою підвищення ефективності навчання.
7. Створити творчі групи та розробити план роботи з обдарованими учнями з метою підготовки їх до участі у та міських конкурсах, олімпіадах, інтелектуальних іграх.
8. На базі початкової школи систематично проводити предметні олімпіади, забезпечити участь учнів школи І ступеня у районних та міських конкурсах, олімпіадах, інтелектуальних іграх.